daar-gaat-groep4-weer.reismee.nl

Husen

Na een vlotte reis vanuit Wurzburg kwamen we aan in ons geliefde Husen. Vlot omdat het een feestdag in Duitsland is, dag van de hereniging, en dan mogen er geen vrachtwagens rijden. Lekker op tijd dus achter de koffie met appelgebak bij Robert-Jan. We blijven hier nog een paar daagjes in ons huisje relaxen.

Wurzburg

Vanmorgen zijn we na een heerlijk ontbijt bij hotel vis à vis noordwaarts vertokken naar ons einddoel voor vandaag, Wurzburg. Dat schijnt een mooie binnenstad te hebben met een groot voetgangersgebied. De reis verliep wederom voorspoedig en geen file s gehad. In Wurzburg aangekomen hebben we eerst een stadstoer gemaakt per auto zodat we de highlights gezien hebben en daarna zijn we naar het hotel gereden. Daar hebben de dames zich geïnstaleerd en zijn de heren per voet de stad verder gaan verkennen. Af en toe sturen ze een foto zodat we online hun wandeling kunnen volgen. Leuk!

Gisteren in Lindau hadden we eindelijk snel internet dus Eric is druk geweest met de fotoos, we hopen dat jullie het leuk vinden eindelijk wat plaatjes te zien.

Lindau

Zo, 4 landen in 5 uur.. we begonnen te rijden vanmorgen om goed 9 uur, het ontschepen ging erg soepel en we zaten dan ook zo in de auto en op de snelweg. Na een uur waren we bij Milaan, na 2 uur Lugano in Zwitserland, 40 euro lichter voor een vignet, gaat er nog iemand op wintersport? Hij is nog geldig. In Zwitserland was het na de Bernardinotunnel heerlijk weer dus hebben we lekker in het zonnetje koffie gedronken en toen weer verder, langs Liechtenstein Oostenrijk weer in en na een kwartier zaten we in Duitsland op het insel Lindau waar we een hotelkamer geboekt hebben tegenover het station waar we gelukkig geen last vande treinen hebben. We hebben nog lekker door het gezellige stadje geslenterd en wat gegeten. Nu op onze kamer, we gaan ons maar niet in het nachtleven storten.

Marseille

Wat ik gedacht had, dat Marseille een beetje een ongure stad zou zijn met achterbuurtjes, nou dit vooroordeel was zeker niet aande orde in en rond de oude haven. Eric en Yvonne gingen met de shuttle bus en Bert en Gea ontmoetten vrienden die in Frankrijk wonen. Eric heeft een hele route gepland die ze samen gingen lopen en Bert en Gea hebben wat rondgewandeld met Bé en Siepie. Wel hebben we ongeveer hetzelfde gezien.. een rondje om de oude haven gelopen. Vlakbij zijn er nieuwe gebouwen neergezet met musea erin. Ook in de oude pakhuizen zijn prachtige winkelgalleriën gemaakt. We hebben ons verwonderd over de architectuur. In een mooi contrast staat iets verhoogd een mooie kerk uit zwart witte stenen gebouwd. De naam zoek ik er nog wel bij, nu even vergeten. Gevonden Cathedral la Major de Marseille. Iets hoger ligt de kunstenaarswijk Le Panier met trappetjes en steile straatjes. We zagen leuke ateliers , gezellige winkeltjes en heerlijke terrasjes. Toen weer naar beneden langs het gemeentehuis waar bruiden en hun bruidegommen met hun bruiloftgasten stonden te wachten om op de foto te komen. Een kleurrijke boel! Alles begeleid door een big band uit Engeland die hier toevallig ook was voor een muziekfestifal vanavond. Mijn mening over Marseille is veranderd, een leuke sfeer rondom de oude haven waar oud en nieuw mooi in elkaar overgaat. Om 1600 waren we allevier weer op de boot en kon het inpakken beginnen. Om 0100 uur moeten onze koffers op de gang staan en wij om 0700 uur. Om 0845 moeten we van boord en dan is het lieve leven over. Het mooie weer trouwens ook want het begint te regenen.

Barcelona

Bah, net een heel verhaal geschreven slaat dat stomme ding  niet op. overnieuw maar weer en dan in stukjes opslaan proberen.

Gisteren dus niks van ons gehoord, klopt snert internet en een zee dagje, wat rondgelummeld in en bij het  zwembad en s avond s naar een leuke show van cirque de soleil op zee geweest, een show met vooramelijk  acrobatiek.

En vandaag dus Barcelona. Eerst rustig aan ontbeten en toen een kaartje gekocht voor de shuttle bus naar de haven waar de hop on hop off bussen staan. Hier ook weer een kaartje voor gekocbt en toen kon de echte tour beginnen. Al gauw kregen we door dat onze geplande activiteiten wegens verkeersdrukte niet door konden gaan.. dan maar minder uitstappen. De bus stopte lang genoeg om foto s te nemen en de nederlandse uitleg was prima dus we misten niet veel. Onder toeziend oog van de politie en een helicopter die boven het pl.Catalunya hing reden we verder, langs huizen met mooie balconnetjes en het dak dat op een draak lijkt van Gaudi. Bij Sagrada Familia stapten we uit om langer te kijken. Daarna reden we verder  langs Parc Guell en Camp Nau, het stadion van fc Barcelona. We stapten weer uit bij pl.Catalunya en liepen de goed beveiligde en weer drukke Rambla op naar het world trade centre waar de shuttle bus al weer op ons wachtte. Waren we met dat rondje toch 5 uur zoet geweest..pfff

Valetta, Malta

Zo. We zitten weer uitgeteld in onze hut. Vandaag stond Valetta op het programma en dat hebben we geweten. We moesten eerst aan het weer wennen, het was drukkend warm. Eerst rustig van het uitgebreide ontbijtbuffet genoten. Je kan van alles nemen, van havermout tot witte bonen in tomatensaus. Daarna nog even uitbuiken en toen op stap . Van het waterfront waar net schip afgemeerd lag met de lift naar de Upper Barakka gardens gegaan waar om 12 uur een kanonafgeschoten werd. Toen naar de st John's-co cathedral gegaan. Een carhedraal die voor de ridders van de orde van st. John werd gebouwd ,vele koningen en grootmeesters betaalden mee voor de bouw van deze cathedraal. We hebben alle kapellen bekeken. Er is ook een zaal (het oratorium) met allemaal schilderijen van Caravaggio waarond zijn belangrijkste werk "de onthoofding van johannes de doper" voltooid in 1608. Hij schilderde dit stuk speciaal voor de cathedraal. Wie meer wil weten over deze schilder en waarom hij op malta zat moeg maar even op wikipedia kijken. Daar staat ook een uitgebreide omchrijving van dit schilderij. Daarna even wat gedronken en door de Triq ir Republika, een leuke winkelstraat naar beneden gelopen naar Fort st Elmo waar Bert en Eric het oorlogsmuseum bekeken en Gea en Yvonne iets verderop naar de Malta experience zijn geweest, een film over de geschiedenis van Malta. Daarna was het tijd om weer aan boord te gaan. Even de voeten omhoog voor dat we naar het diner gingen aan ons vaste tafeltje met onze vaste obers Ivan uit Cuba en Jaykissen uit Mauritius. Daarna naar het theater geweest en Eric en Yvonne feesten nog even door en Bert en Gea gingen naar hun hut. Welterusten allemaal. Voor diegene die op fotoos wacht...app even naar opa Schrikkema, hij heeft een hele serie van Eric ontvangen.

Messina, Sicilië

Héhé, even met de pootjes omhoog! Omdat de excursie naar de Etna naar onze smaak wel erg vroeg wegging hebben we besloten zelf een stadstour te regelen. Met Lonely planet ,Tripadviser en Wikipedia kom je een heel eind. Zo kwamen we er achter dat de top atractie hier de astronomische klok en een bijzonder uurwek elke dag om 12 uur gaat. Pal daarnaast de Dom en een fontein dus 3 vliegen in 1 klap. Makkie! Even voor 12 uur hadden we ons op een bankje neergezet, ontworsteld van de sjaaltjes en hoedjes verkopers. En om 12 uur begon het spektakel! Een leeuw begon te brullen en Yvonne schrok zich een , juist, hoedje! Toen kraaide de haan 3 keer en daarna begon het Ave Maria. Ondertussen kwam er een kerk uit de woestijn omhoog met een duif ernoven gevlogen en vervolgens verscheen een schaar apostelen ten tonele en deze werden allemaal gezegend. Beneden liep het voetvolk ook nog rondjes. Al met al duurde dit spectakel plm 10 minuten, erg mooi om gezien te hebben. Daarna zochten we verkoeling in de prachtige Duomo met mooi versierd altaar en bovenin beschilderde houten balken. De fontein hadden we voor 12 uur al bekeken en daarna zijn Eric en Bert nog naar een uitzichtpunt bij een andere kerk geklommen. De dameshadden het halfverwege wel bekeken en zijn rustig terug gewandeld. Oja en dan ook nog het verhaal van het dure napolitaanse hoedje versus het koopje in Messina, dat bewaren we voor thuis, er moet nog wat te vertellen over zijn!

Fotos zijn we bang voor dat die niet lukken. Gaat niet zo als we willen.

7 days at sea

Allereerst het internet is slecht dus wees blij met wat er komt! Gisteren ingescheept bij het MSC Meraviglia in Genua en vandaag Napels gezien. Eric en Yvonne zijn op excursie naar Pompeii geweest en Bert en Gea naar Caserta. Twee heel verschillende bestemmingen. We hebben het naar onze zin en het is lekker weer!

In Caserta staat het paleis van een Bourbonse koning van Napels en het is in barrokke stijl gebouwd, een mooi voorbeeld an 18e eeuwse architectuur. Het is een prachtig paleis mët mooie geschilderde plafonnd en veel marmer in het trappenhuis verwerkt. De tuin is naar een voorbeeld van Versaiiles aangelegd. Volgens de stappenteller zijn we vandaag aan ons target gekomen.